Egyetértesz?

2012.12.13. 17:26 que le

Mi az Igazi baj a tandíjjal?

Címkék: egyetem diploma keretszám

Az utóbbi napokban úgy tűnik a tandíj bevezetésének az ellenzői azt szeretnék, ha egyáltalán nem kellene fizetni a felsőoktatásért. Az előző rendszerrel csak a diákok jártak jól, az ország lehet, hogy nem. Az elmúlt években sokat lehetett hallani arról, hogy az egyetemeken a fejkvóta miatt boldog boldogtalant felvesznek, és így a színvonal jelentősen csökkent. Érthető, hogy az államnak nem üzlet az, hogy sok butább gyerek is bekerül az egyetemre, akik majd pár év állami pénzen való schmmittevés után esetleg távozni is kényszerülnek gyenge teljesítményük miatt. Érthető az is, hogy az állam csak az okosabbakat támogatná, hiszen ők érdemlik meg, valószínűleg bennük van a jövő.

Az embereknek el kell fogadniuk, hogy a felsőoktatás nem lehet mindenkinek ingyenes, csak azoknak, akik azt tényleg megérdemlik. 

forrás: 168 óra online

De miért rossz az a rendszer amit be szeretnének vezetni?

Nem az, hogy fizetni kell, hanem, hogy mennyit. A legtöbb ember nem tudja rögtön kifizetni a tanulmányait, ezért az egyébként tényleg nagyon kedvezményes kamatú diákhitelt venné fel. Viszont vegyünk például egy szociológusnak (ami egyébként az egyik legolcsóbb képzés) tanuló diákot, akinek a Diplomás Pályakövető Rendszer adatai alapján 5 éves végzés után körülbelül 131 786 Ft lesz a fizetése. Ha egy félévre 200 000 Ft hitelt vesz fel csak a tandíjra, akkor mire végez a mesterképzéssel nagyjából 2,5 millió Ft tartozás fog lebegni a feje felett. Ha rögtön talál munkát az előbbiekben meghatározott fizetésért, akkor 1 évnyi és 7 hónapnyi nettó munkabérét fizetheti az 5 éves tanulására (persze részletekben, így röpke 20 év alatt vissza is fizeti).

Az orvosok és mérnökök helyzete ennél sokkal rosszabb, ők 4 millió forintos tartozással vághatnak bele a nagyvilágba. 

A probléma tehát az, hogy a diploma értéke nem nagy, túl nagy pénzt fektetünk be szinte a semmiért, sok esetben az utána kapott fizetésből sem lehet megélni, így a diákhitel terhe sokszor elviselhetetlenné válhat. 

Mi lehetne a megoldás?

A legjobb megoldás talán egy olyan igazságos rendszer lenne, ami nem az érettségi eredmény dönti el az elkövetkezendő 3 vagy 5 évben azt, hogy mi megérdemeljük-e az állami támogatást. Ha az iskola nehézségétől függően megszabnának egy átlagot, ami feletti eredménynél az állam visszafizetné a tandíjat vagy a diákhitelt. Ez motivációt adna a tanuláshoz is, hiszen ma sok államilag támogatott diáknak az az egyetlen célja, hogy ne bukjon meg, és sok okos diák aki elrontotta az érettségijét (ráadásul az érettségi lehet mindenhol ugyanaz, de a tanártól függ az osztályzás), viszont egyetemen a legjobbak között van, nem tud bekerülni az államilag finanszírozottak közé. A tehetségtelenebb diákok fogják tartozással kezdeni a nagybetűs életet, nem úgy mint az új rendszerben, ahol szinte mindenki így kezdi. Továbbá a motiváció növekedésével több lesz a jobb tanuló, így a diploma értéke is növekedni fog.

De ilyen, vagy ehhez hasonló rendszert, nehéz elképzelni egy olyan világban, ahol úgy tűnik az egyik oldalnak az az áttörő reform koncepciója, hogy mindenkinek legyen fizetős az oktatás, a másiknak pedig sokszor úgy látszik az, hogy mindenkinek legyen ingyenes.

345 komment · 2 trackback

süti beállítások módosítása